Veľká latencia (ping) z internetu (na downlinku) - Magio internet vzduchom

Otázka

  • 0

Zdravím.

Už niekoľko týždňov riešim problém s veľkou latenciou na Magio internete vzduchom (pevné LTE / FWA), avšak iba smerom z internetu. Pri odosielaní dát, t.j. ak pingnem IPčky serverov na internete (typicky 8.8.8.8, 1.1.1.1 a podobne) z LTE routra, latencia je (zvyčajne) úplne normálnych 50±10 ms*. Na Magio internete vzduchom však mám verejnú dynamickú IP adresu. Ak pingujem túto verejnú dynamickú IPčku z nejakého servera na internete, zrazu je latencia okolo 200±95 ms* s peakmi cez 800ms.

Samozrejme som už kontaktoval technickú infolinku, avšak tam to zatiaľ viazne. Skúšal som výmenu zariadení za obyčajný USB LTE modem, ale výsledok je rovnaký. Ja konkrétne som pripojený na vidiecke BTS na 800 MHz pásme (B20), až na pár stromov vidím priamo na danú BTS, vzdialenosť je tak 1,5 km a používam aktuálne Huawei B2338-168 modem, takže z tohto hľadiska by malo byť všetko v poriadku. Rýchlosti sú celkom stabilne 50 - 65 Mbit/s na downloade a 25 - 27 Mbit/s na uploade.

Dôvod prečo píšem tu na fórum je to otázka, či nemá niekto ďalší podobný problém? Je mi prideľovaná verejná dynamická IP adresa zo subnetu 195.91.113.0/24 alebo 195.91.114.0/24. Skúšal som pingovať ostatné IP adresy na týchto subnetoch a ako sa tak na to pozerám, rovnaký problém majú (snáď) všetky. Pochybujem, že všetky by boli na tom istom BTSku ako moje pripojenie, preto usudzujem, že toto je problém minimálne určitej časti mobilnej siete Telekomu. Druhá alternatíva je to, že toto je jednoducho spôsobené dizajnom technológie. Totiž, nie som odborník na presné fungovanie mobilných sietí, ale možno určitý čas trvá nadviazanie spojenia medzi BTS a LTE modemom, pričom opačne (LTE modem --> BTS) s tým nie je problém. Ak niekto vie odpoveď na túto otázku, rád sa nechám poučiť.

Taktiež by bolo super, keby sa našiel niekto s pevným LTE internetom s verejnou IP adresou (dynamickou alebo statickou) od iného operátora (napr. Orange, SWAN,...) a bol by ochotný urobiť merania rovnakou metodikou, akú som použil ja (alebo aspoň by mi bol ochotný zaslať svoju aktuálne pridelenú verejnú IP adresu do súkromnej správy, aby som si to vyskúšal sám). Mne sa zatiaľ podaril odskúšať ping jednej IPčky v SWANe a tam to vyzerá úplne v poriadku. Nemám však istotu, že išlo o LTE pripojenie, aj keď odchýlky v latencii (pingu) tomu zodpovedali. Ak by sa potvrdilo, že u ostatných operátorov je všetko v poriadku, vylúčilo by to "chybu" v dizajne LTE technológie.

Ešte prikladám graf latencie, ktorý sa mi podarilo vytvoriť pri jednom z meraní. Na x-ovej osi je čas v sekundách, na y-ovej osi je latencia v milisekundách: https://ibb.co/FVc6gzT

Dávid

 

*± v tomto prípade označuje smerodatnú odchýlku (štandardnú deviáciu)

odpoveď sa páči : 1 osobe

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

6 odpovedí na túto otázku

  • 0

UPDATE: Mám potvrdené, že problém majú aj iní zákazníci Telekomu. Taktiež som robil testy na mestskom BTS s frekvencou 1800 MHz (B3) a výsledok je rovnaký.

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Toto iste sa mi zacalo diat za posledne dva tyzdne. Podla Pingify za mi hybe ping od 30-790 (dnes) s priemerom pocas troj minutoveho testu 108.

Zacal som to badat pri praci ked mi pri konferencnych hovoroch preskakuje audio. Ludia ma pocuju dobre, tak rozmyslam ci to moze byt to iste (download problem). Pri hrani WOT to tiez vidno a neda sa to hrat. Zacinam kolotoc s technickou podporou, ale zatial som volal len raz. :)

Ak mate nejaky tip, ocenim ho... Internet vzduchom mam cca rok. Zvykol som mat download 70-80, upload 50 (max HH40 router). Aktualne som na 20 dole, 20 hore, cize urcite tu stuplo vytazenie.

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Kolotoč s technickou podporou nemal v mojom prípade veľký zmysel, pretože Telekom tvrdil, že chyba nie je na ich strane. Aktuálne už mám k dispozícii na testovanie aj SIM kartu od Orange-u (s verejnou IP adresou) a graf pingu (latencie) vyzerá až podozrivo podobne tomu Telekomáckemu. Jediný rozdiel je, že Orange má v mojom meste 4G+ (300 Mbit/s, agregácia 2600 MHz + 800 MHz LTE), takže z dôvodu vyššej frekvencie je aj latencia celkovo podstatne nižšia (takže graf je akoby "sploštený"). Usudzujem teda, že ide "chybu" v dizajne technológie 4G/LTE ako takej, minimálne z určitého pohľadu.

Problémy s pingom na downlinku z BTS však idú minimalizovať :)  Stačí nonstop generovať nejaký traffic (odosielať akékoľvek dáta). Čím častejšie (ideálne v pravidelných intervaloch) sa budú odosielať pakety, tým stabilnejšie bude pripojenie. Ja osobne aktuálne používam metódu pingovania 10 IP adries každú sekundu, takže jeden ping každých 100 ms. Uznávam, že toto je naozaj zvláštne, minie to každý mesiac možno 1 - 2 GB dát, nerieši to problém úplne a ešte k tomu treba server alebo router s SSH/konzolou pre prístup, ale na nič lepšie som zatiaľ neprišiel a v mojom prípade to bohate dostačuje. Aktuálna latencia na vidieckom (800 MHz) BTS Telekomu v smere z internetu: 48±4 ms. Ping smerom na internet je relatívne stabilný.

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0
 

Ak mate nejaky tip, ocenim ho... Internet vzduchom mam cca rok. Zvykol som mat download 70-80, upload 50 (max HH40 router). Aktualne som na 20 dole, 20 hore, cize urcite tu stuplo vytazenie.

Tento pokles downloadu aj uploadu mi nápadne pripomína zmenu dostupnosti rýchlejších LTE pásiem alebo nefunkčnosť agregácie. Pozrite sa na mapu pokytia a povedzte mi – boli ste v pokrytí "4G/LTE (200 Mbit/s)" alebo niektorej z možností "4G/LTE Advanced (? Mbit/s)"? Nechcem počuť áno alebo nie, ale do ktorej možnosti spadá vaša adresa. Nie ste na hranici pokrytia danou možnosťou? Prípadne, nepresúvali ste router na iné miesto? Na mape pokrytia si taktiež môžete zistiť, ktorý vysielač Telekomu máte najbližšie (preferujú sa spravidla mestské, ak to je možné) a presunúť router na miesto, ktoré je čo najbližšie k nemu (ideálne na okno). Tak by sa mala sila signálu maximalizovať.

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Pridal (editované)

Ja by som povedal, že toto nie je úspešne vyriešiteľné. Tie pingy smerom Z internetu môžu byť aj umelo limitované,

že tam je nejaký switch, ktorý limituje počet ICMP packetov za sekundu a to môže spôsobiť tie pingy byť dlhšie len z jednej strany.

Čiže toto nemusí byť problém technológie ako takej.

Pravda ale je, že 4G, 5G, hociaké G je shared medium.

Teda ... ak má človek partnerku, tak nie je žiaduce aby bolo G zdielané,

ale inak mobilné siete sú vždy shared medium, čiže tam sa sťažovať na nestabilný roundtrip time je podmienený technológiou.

Ak teda uvádzaš, že do 4G sa prihlasuješ priamym pohľadom nejakou krabicou na streche cez 800 MHz, tak ti musím oznámiť,

že aj môj Telekom SIM smartfón je v 800 MHz pásme. To znamená, že ak si ide hocikto okolo a jeho telefón si zmyslí, že treba

čeknúť messanger, a to najlepšie 3x opakovať lebo v gaťoch má slabý signál, tak ho BTS chytí až na 3x, tak tebe pôjde hore ping.

Akože keby to tu niekto nenapísal, tak by som bol za konšpirátora v tom, že toto som predpovedal, pre miesta, kde Telekom zrušil

DSL a začal ponúkať 4G 100x rýchlejšie spojenia AŽ 300 Mbit/s!!! Namiesto 8 Mbit/s ADSL2+.

A keď to teraz všetci začnú používať, tak konec.

Každé shared medium je time multiplex, čiže ty dostaneš vyhradený čas od tej BTS, a ten čas je to, čo máš na to, aby si mohol svoje

dáta modulovať podľa možností najlepšou moduláciou. Ale ak tvoj čas bude krátky, lebo sú v BTS lognutých 100 mobilov, tak to tam

moc nedáš aj keď bude tvoja modulácia super a výhľad na antény priamy. A ping bude mizerný.

Ak teda BTS v 4G mode podporuje 300 mbit/s, tak to znamená, že tých 300 mbit/s máš ty, ak si sám. Ak ste dvaja, tak to ide 150/150.

Ak je ten druhý v stave, že nemá priamy výhľad na vysielač, a to môže byť tvoj mobil v gaťoch, tak to ide 150/30, ak si za rohom 150/5.

Na záchode 150/1. Rozumieme sa? V takejto konštelácii má BTS kapacitu nie 300 mbit/s, ale 151 mbit/s.

A nie, 5G nás nezachráni. 5G má ten istý problém.

PS: a ak ste traja a z toho sú dvaja na záchode, tak logicky 100/1/1 ... čize kapacita BTS je potom nie 300, nie 151, ale len 102 Mbit/s.

Editoval/-a gustopn

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0
 

že tam je nejaký switch, ktorý limituje počet ICMP packetov za sekundu a to môže spôsobiť tie pingy byť dlhšie len z jednej strany.

Ja mám natiahnuté na svoje pevné LTE pripojenie VPNko, takže všetko (vrátane pingu) je už UDP. Skúšal som rovnakú vec aj bez VPN a výsledok je presne rovnaký. Telekom teda neobmedzuje ICMP.

 

 

Pravda ale je, že 4G, 5G, hociaké G je shared medium.

Teda ... ak má človek partnerku, tak nie je žiaduce aby bolo G zdielané,

:D

 

 

Ak teda uvádzaš, že do 4G sa prihlasuješ priamym pohľadom nejakou krabicou na streche cez 800 MHz, tak ti musím oznámiť,

že aj môj Telekom SIM smartfón je v 800 MHz pásme. To znamená, že ak si ide hocikto okolo a jeho telefón si zmyslí, že treba

čeknúť messanger, a to najlepšie 3x opakovať lebo v gaťoch má slabý signál, tak ho BTS chytí až na 3x, tak tebe pôjde hore ping.

Veď áno, to je mi veľmi dobre jasné. Ale všetky merania som skúšal robiť veľmi neskoro v noci alebo skoro ráno, aby bol tento problém minimalizovaný.

 

 

Každé shared medium je time multiplex, čiže ty dostaneš vyhradený čas od tej BTS, a ten čas je to, čo máš na to, aby si mohol svoje

dáta modulovať podľa možností najlepšou moduláciou.

Nie sú všetky bežné frekvencie používané v 2G/3G/4G sieťach frequency-divided duplex (FDD)? Time-divided duplex sa používa na pevné LTE v prípade niektorých operátorov (O2, Slovanet, vo veľmi obmedzenej miere aj Telekom).

 

 

Ak teda BTS v 4G mode podporuje 300 mbit/s, tak to znamená, že tých 300 mbit/s máš ty, ak si sám. Ak ste dvaja, tak to ide 150/150.

Ak je ten druhý v stave, že nemá priamy výhľad na vysielač, a to môže byť tvoj mobil v gaťoch, tak to ide 150/30, ak si za rohom 150/5.

Na záchode 150/1.

Určite to funguje takto? Toto sa mi vidí ako prílišné mrhanie bandwidthu. Je pravda, že do mobilných technológií nie som tak veľký odborník, ale neverím, že pri rýchlostiach typu 300 Mbit/s na úplne celé BTS (alebo hoci aj na jeden sektor) a desiatkach pripojených zariadení vrátane IoT a takých, ktorý neodosielajú prakticky žiadne dáta celý deň sa všetko rozdeľuje takto pomerne. To by sa nikdy v živote nedala dosiahnuť plná rýchlosť LTE (napr. tých 100 Mbit/s), pretože stačí niekoľko jednotiek pripojených zariadení, hoci na tej sieti nerobia nič a hups, zrazu máme tretinové rýchlosti aj 10 m vzdušne od BTS s najlepšou dostupnou anténou a modemom.

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

Vytvor si účet alebo sa prihlás, ak chceš komentovať

Musíš byť členom, aby si mohol pridať komentár

Vytvoriť účet

Zaregistrujte si nový účet v našej komunite. Je to ľahké!


Registrácia nového účtu

Prihlásiť sa

Máš už účet? Prihlás sa tu.


Prihlásiť sa teraz

sidebar
  • Podobný obsah

    • Od Tomas898
      Dobrý chcem sa opýtať či a kedy je plánované pokritie optikou v obci Cestice asi pred dvoma rokmi mi prisla SMS že už čoskoro dokoca je cez dedinu potiahnutý opticky kábel do vedľajšej dediny ale u nás stále nič 
    • Od marianst
      Zdravin Vas. Bude sa pridavat profil 35b supervectoring? Ked je optika v nedohladne.
    • Od forgi96
      Dobrý deň
      prosím Vás o preverenie plánovania Optického internetu v lokalite Galanta, Krásna ul. Momentálne je dostupné ADSL pripojenie, ktoré je však veľmi slabé. Cca pred rokom ťahali optické káble na Priečnej ul, avšak iba do polovice ulice. Chcel by som sa opýtať, že kedy to plánujete rozšíriť?
      Ďakujem
       
    • Od JustMilan
      Dobrý deň od v tedy ako nám bol nastavený optický internet s výhodou  Vyšší variant (L) služby za cenu nižšieho (M) na 3 mesiace Nemáme dostatočnú rýchlosť akú poskytujete. Internetový kábel je v poriadku a reštart routera nič nezmenil pri meraní rýchlosti rýchlosť bola : 27/27 Mb/s , rýchlosť by sme mali mať  250/25 Mb/s . V domácnosti máme internet aj od inej firmy , na routery nám nejde 4 port. Od 22:00 nám na mobilných  telefónoch nefujguje internet , taktiež sa nemôžeme dovolať technikovi. Vedeli by ste nám nejako opraviť tieto chyby? Ďakujem za odpoveď
       
    • Od lukaskrisak
      Posledne tyzdne mam caste vypadky urcitych stranok ked som pripojeny k internetu cez Telekom router, ci uz kablom alebo wifi. Napriklad www.google.com vypadava denne, pokial www.google.sk funguje stale.
      Problem je ihned vyrieseny ked si manualne prepnem v PC/mobile na ine DNS ako napr 8.8.8.8. Mate tiez podobny problem s Telekom DNS servrami?
      Preco DNS od Telekomu maju denne vypadky urcitych adries? 
      V nastaveniach routra sa DNS ani neda prestavit z tych Telekom na Google, je tam napevno ich DNS:
      195.146.128.62
      195.146.132.58

      Navyse tieto prednastavene adresy su ine od tych co maju na webe https://www.telekom.sk/wiki/internet/zakladne-nastavenia-siete
      195.146.128.60
      195.146.132.59
    • Od iiiii20
      Dobry den,
      chcela by som sa opytat, preco po zadani adresy pri objednavani si Magio Internetu sa ponuka neobmedzeneho internetu zmeni na obmedzeny (pricom rychlost stiahovania sa zvysi)?
      Dakujem vopred.
      Hybska