Hodina otázok a odpovedí na tému technológie

Otázka

  • 1

 

Ahojte, 

vo štvrtok 3.5.2018 o 15:00 hod. sa na vaše otázky teší Branimír Marić, výkonný riaditeľ technológií a IT.

Porozprávať sa s ním môžete o tom, čo vás zaujíma v oblasti technológií, sietí a IT. Povie vám viac o našej najlepšej sieti. 

Ak nebudete v danom čase môcť, môžte zanechať otázku aj vopred a bude zodpovedaná vo štvrtok.

Tešíme sa.


Ako položiť otázku:

Stačí kliknúť na tlačidlo Odpoveď, napísať, čoby ste o našich technológiách chceli vedieť a kliknúť na Publikovať. Ak ešte nie si zaregistrovaný vo fóre, zaregistrujte sa tu.

hodina otázok.png.

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach

132 odpovedí na túto otázku

  • 1
 

Ahoj @Mato_Z,

ospravedlňujem sa za oneskorenú odpoveď, aj v tomto prípade som potreboval zozbierať detaily z viacerých oddelení a dodávateľov. 

V prvom rade ťa chcem uistiť, že určite používateľov Linux-u cielene nediskriminujeme. Dokonca aj my v Telekome používame aj systémy bežiace na rôznych distribúciách Linux-u a taktiež sme fanúšikmi open-source projektov. Avšak ako som už spomínal v jednej zo svojich predchádzajúcich odpovedí, obsah sme povinní chrániť, na čo používame DRM technológiu, ktorá nás do istej miery limituje. Momentálna klientská implementácia DRM žiaľ Linux nepodporuje.  V najbližších týždňoch plánujeme jednania s dodávateľom DRM, kde sa verím dozvieme plán na podporu aj Linux-ových klientov.

Ahoj @Mato_Z

po dlhšom čase sa ozývam s updatom ohľadom MagioGo v prostredí Linuxu. Verím že čoskoro teba aj ostatných Linuxových používateľov budeme môcť v tomto smere potešiť. :)

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 1
 

1.  MagioGo podporuje len jediný webový prehliadač - Google Chrome pre Windows a MAC. Vynechám teraz to, že plugin, ktorý používate zakázali používať snáď všetky iné prehliadače pre jeho zastaranosť a bezpečnostné riziká. Avšak ja a mnohí moji známi (a verím, že i mnoho ďalších vašich zákazníkov) používame Linux. Platíme si za službu rovnako ako užívatelia Windows, či MAC. Prečo diskriminujete užívateľov systému Linux prosím? Kedy sa prosím dočkáme verzie funkčnej aj na operačnom systéme Linux - aspoň najrozšírenejšie verzie ako napr. Debian, alebo Ubuntu? Je to pre vašich vývojárov taký zásadný problém? 

Ahoj @Mato_Z,

ospravedlňujem sa za oneskorenú odpoveď, aj v tomto prípade som potreboval zozbierať detaily z viacerých oddelení a dodávateľov. 

V prvom rade ťa chcem uistiť, že určite používateľov Linux-u cielene nediskriminujeme. Dokonca aj my v Telekome používame aj systémy bežiace na rôznych distribúciách Linux-u a taktiež sme fanúšikmi open-source projektov. Avšak ako som už spomínal v jednej zo svojich predchádzajúcich odpovedí, obsah sme povinní chrániť, na čo používame DRM technológiu, ktorá nás do istej miery limituje. Momentálna klientská implementácia DRM žiaľ Linux nepodporuje.  V najbližších týždňoch plánujeme jednania s dodávateľom DRM, kde sa verím dozvieme plán na podporu aj Linux-ových klientov.

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0
 

Dobrý deň.

Chcem sa opýtať, kedy firma Telekom začne ponúkať dual SIM MT.

Ahoj @wapp,

ďakujem za tvoju otázku! V tomto smere ťa môžem potešiť, momentálne ponúkame dva dual-SIM telefóny - Motorola Moto X4 a Honor 9.

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @polak.expres
Ospravedlňujem sa za neskorú odpoveď, avšak chcel som si najprv prezistiť detaily ohľadom tvojho pripojenia a históriu zvyšovania kvality siete v Malackách.

 Čo sa týka 50Mbps rýchlosti, ako iste vieš, výkon VDSL je ovplyvnený kvalitou a dĺžkou káblov, interferenciami v káblovom strome a pod. Pre danú lokalitu sme mali vybraný pozemok pre MSAN, ktorý by bol vhodnejší pre poskytovanie VDSL – kratšie dĺžky metalických párov vedúcich k zákazníkom, avšak tento pozemok sa nám získať nepodarilo. Pokrytie v oblasti je tak žiaľ ovplyvnené aj polohou konkrétneho MSANu. 

Možno by bolo pre teba riešením prechod do nižšieho programu L, kde by si mal istých 30 Mbps, ktoré tvoja linka / metalický pár zvláda.

Čo sa týka optiky v spomínanej oblasti: Optika pre danú ulicu bola realizovaná už skôr v rámci developerského projektu, teda ešte pred tým, ako sa riešilo zvyšovanie kvality siete v meste Malacky (VDSL). 
 

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @Mato_Z, @roman222
otázku som určite neprehliadol, snažím sa postupne odpovedať na všetky otázky. IPv6 konektivitu momentálne ponúkame firemným zákazníkom ako bežný komerčný produkt. Pre rezidenčných zákazníkov momentálne túto možnosť neponúkame, keďže tam nevidíme príliš veľa benefitov. Samozrejme je prirodzené, že ku komerčnému štartu môžeme raz pristúpiť aj pri tejto skupine, no zatiaľ sú polemiky o presnom dátume predčasné.
 

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0
 

Ahoj @mirecLR,

vďaka za tvoju otázku. Tento problém je dosť nezvyčajný. Pre korektné fungovanie LTE je mať kompatibilný telefón, zdá sa, že ten máš. Taktiež treba mať kompatibilnú SIM kartu a samozrejme zapnuté LTE v mobile. Ak sú všetky podmienky splnené, nevidím dôvod prečo by LTE nemalo fungovať a bude to skôr problém daného kusu telefónu.

Ahoj @mirecLR
Ospravedlňujem sa, druhá časť otázky mi pri hodine otázok a odpovedí ušla.  Ak sa terminál chová ako opisuješ, potom asi realizuješ hovory cez CSFB ( Circuit Switched Fallback), kedy sa hlasový hovor realizuje cez 2G alebo 3G. V sieti máme nastavené rôzne smerovanie hlasového hovoru z LTE do 2G alebo 3G, podľa určitých pravidiel a keďže v 2G neposkytujeme paralelný prenos hlasu a dát, vyzerá to tak, že tvoj hovor je realizovaný v tejto sieti. V sieti 3G máme paralelný prenos hlasu a dát aktivovaný. Pre najlepšiu skúsenosť odporúčame používať VoLTE, kedy sa hlasový hovor realizuje v sieti LTE a samozrejmosťou je súčasný prenos hlasu a dát.

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @polaklub,

ďakujem za otázku. Zlepšovať pokrytie plánujeme aj v Seredi a verím, že potešíme aj teba a ostatných obyvateľov Vážskej ulice.

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @Erik701,

ďakujem za tvoju otázku. Na novinkách v oblasti televízie pracujeme a budeme o nich včas informovať. Možno ťa zaujmú detaily v odpovedi @bbaron.

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @decomp,

vďaka za tvoju otázku. Žiaľ v tejto lokalite neplánujeme v najbližšej budúcnosti rozširovať pokrytie.

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @Gilbert1972,

ďakujem za tvoju otázku, podobnú technológiu používame aj my na Slovensku. Detaily som opísal v odpovedi  @vladok48.
 

Čo sa týka pokrytia Malého Šariša, na zlepšení pokrytia pracujeme, ide však o časovo náročný projekt, preto prosím o trpezlivosť.

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @Saburo195200,

ďakujem za tvoju otázku. Do rozširovania pokrytia obcí investujeme množstvo úsilia, konkrétne v tejto obci však žiaľ v najbližšej budúcnosti pokrytie rozširovať neplánujeme. 

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @foxter,

tak ako som spomínal v súvislosti so sťažnosťami na koncové zariadenia, jednoznačne poznám ľuďí, ktorí sú zodpovední za vývoj systémov, ktoré interagujú so zákazníkmi. Tvoju spätnú väzbu im odovzdám. Tieto systémy kontinuálne rozvíjame a pridávame nové funkcionality. Snažíme sa nájsť rozumnú mieru medzi zmenou logiky fungovania rozhrania a pridávaním nových funkcionalít do existujúcej logiky. Musím však uznať, že stále u nás existuje priestor na zlepšenie používateľskej skúsenosti.

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @mapotn

 

 

Ahoj @mapotn,

ďakujem za tvoj podnet. Zatiaľ sa zdá, že zdroj SD, HD a SAT programov, hoci ide o jednu stanicu je odlišný a teda o ňom rozhoduje vlastník práv (teda či zahŕńa teletext alebo nie). Každopádne na základe tvojho podnetu túto situáciu preveríme a vrátime sa na Forum s odpoveďou. 

ako som sľúbil, vraciam sa s odpoveďou po detailnejšej analýze situácie.  Teletext je dostupný pre všetky najsledovanejšie kanály. Vieme o chýbajúcom teletexte pre kanály Jednotka a Dvojka na satelite. Chýbajúci teletext sa pokúsime vyriešiť na našej strane v priebehu tohto roka.

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @marchellino666,

Horné Saliby plánujeme pokryť optickým internetom. Ide však o technicky aj časovo náročný projekt, preto prosíme o trpezlivosť. 

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @Tataracik

ďakujem za tvoju otázku.

 

Mna by zaujimalo kedy sa dockame: 

- HD streamu na Magio GO (boxe).

MagioGo momentálne obsahuje 5 kanálov v HD kvalite a postupne nasadíme aj ďalšie. 

 

- oprav v novej verzii sw magio boxov

Chyby v softvéri sú žial nepríjemnou súčasťou vývoja akýchkoľvek digitálnych aplikácii či služieb. Hoci sa snažíme všetky chyby odchytiť počas testovacieho procesu, nie vždy sa podarí vychytať úplne všetky. Takéto chyby sa však snažíme opravovať čo najrýchlejšie. 
Čo sa týka stability MagioGO, podľa nášho monitoringu používateľskej skúsenosti funguje náš Magio Go set-top-box bez pádu aplikácie u 95,4% používateľov a Magio Go Android aplikácia u 98,2% používateľov, čo je pri tak fragmentovanej platforme, ako je Android (každý výrobca Android upravuje, jednotlivé verzie sa od seba líšia, rôzny hardvér a pod.) veľmi zaujímavé číslo. Túto metriku meriame kontinuálne a pri radikálnom poklese reagujeme a nečakáme na nahlásenie chýb od zákazníkov.

 

- zvyseniu poctu HD streamov na magio IPTV po optickej sieti 

 

Zvyšovanie počtu HD kanálov pre IPTv sa deje kontinuálne, dúfam že v lete ťa budeme môcť potešiť novými HD kanálmi v ponuke

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @Samer303
Ďakujem za tvoj podnet. Na tému neobmedzených dát som odpovedal už používateľovi @Safex . Ale zrejme to nebude odpoveď v ktorú dúfaš :( 

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @bazsika10,
Ďakujem za tvoju otázku. VoLTE pre iPhony pripravujeme a testujeme tak, aby mali zákazníci k dispozícii čo najkvalitnejší produkt. O spustení VoLTE pre iPhony budeme informovať.
 

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @bbaron,

ďakujem za tvoje otázky, dúfam, že ťa moje odpovede potešia.

 

Dobry den,

- mna by zaujimalo, kedy bude mat konecne ST moderne STB s HDMI CEC

Pripravované set-top-boxy by mali obsahovať aj HDMI CEC. 

 

 

- kedy bude mat ST poriadny TV archiv. To co je teraz akoze archiv je na vysmech. V dnesnej dobe ma uz aj "dedinsky" provider archiv na vsetky kanaly a na niekolko dni. v ST je to len na SD kanaly a aj to len na zopar.  

Rozširovanie archívu pripravujeme. 

 

- ono tie STB od ST su kapitola sama o sebe. Tukam do dialkoveho a ono nereaguje, pripadne reaguje oneskorene. Pripadne ak by bolo mozne pouzitvat napriklad KODI na IPTV od ST, kedze mam aj internet od ST na optike.

KODI a ostatok opensource ekosystému sú úžasné projekty, ale musíš uznať, že hoci ich rozhranie je používateľsky veľmi dobre zvládnuté,  nie sú pre každého, pre menej technicky zdatných používateľov môžu byť komplikované na inštaláciu a konfiguráciu. Na podpore KODI momentálne nepracujeme. 

 

- dalej by ma zaujimalo, kedy skonti MPEG audio a aj to iba ako stereo. Naco si clovek plati HBO, ked film ma stereo a film je pritom v DTS 5.1 ???

Pre HBO zachovávame zvuk Dolby Digital 5.1, avšak je nutné povedať že nie je k dispozícii pre všetky filmy. 

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @kmetekova

Ďakujem za tvoju otázku. Musím pripustiť, že vďaka heteregénnosti ekosystému je to komplikovaná záležitosť. Slovak Telekom je viazaný chrániť obsah vlastníkov práv, používame k tomu DRM (Digital Rights Management). Z povahy tejto ochrany vyplývajú niektoré obmedzenia, napríklad ak sa ju daný prehliadač rozhodne prestať podporovať, ako tomu bolo napríklad u Mozilly. Momentálne spomedzi webových prehliadačov podporujeme Google Chrome, prostredníctvom plug-inov, v aktuálnej SW verzii. Pokiaľ majú zákazníci problém s browserom, odporúčam sa obrátiť na Zákaznícku linku, a pokiaľ by neprišlo k vyriešeniu problému, helpdesk následne kontaktuje oddelenie zodpovedné za vývoj Magio GO, ktoré sa pozrie na problém detailne.
 

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @chester172,
Ďakujem za tvoju otázku, vylepšenia Magio Go pripravujeme, pri ich komerčnom spustení o nich budeme informovať.

Všeobecne však Magio Go poskytuje viacero profilov / kvalít enkódovania videa a zvuku tak, aby zákazníci mali možnosť sledovať TV v rôznych podmienkach – pri použití rôznych pripojení a na širokom spektre rôznych zariadení a zároveň pri nich dosahovali čo najlepší vizuálny zážitok. Najvyššia kvalita zodpovedá štandardu HD 720p. Naši zákazníci bežne sledujú najvyšší dátový tok aj na SD/HD TV zariadeniach. Treba však dodať, že aj samotné TV transformujú obraz tak, aby ho čo najlepšie vyobrazili na svojich displejoch, a na základe skúsenosti  vieme, že v niektorých  prípadoch je nutne „pohrať sa“ s nastaveniami TV pre dosiahnutie optimálneho výsledku.  V každom prípade však pracujeme na zaradení vyšších kvalít do ponuky tak, aby rozlíšenia reflektovali aj rastúci trh smart TV s väčšími rozlíšeniami.
 

 

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Ahoj @Zorro1

ďakujem za tvoje zaujímavé technické otázky!

Citát

Dobry den,

chcem sa opytat, ako sa budu riesit 4G/LTE a v buducnosti 5G:

1. interferencie s DVB-T/DVB-T2?  Maju 4G/LTE vysielace nejaky filter, aby nezasahovali do ochranneho pasma pod 800MHz?

  A co v buducnosti 5G napr. okolo 700Mhz? Lebo napriklad Kamzik vysiela 658Mhz co je brutalne blizko.

ďakujem za tvoje zaujímavé technické otázky. Čo sa týka ovplyvňovania sa LTE a DVB-T , je ho treba riešiť na strane prijímača (DVB-T set-top-box) a nie na strane vysielača (LTE eNodeB).  Na základe našich skúseností sa ukazuje, že problém niektorých set-top-boxov je, že na vstupe majú nekvalitné filtre, a tým pádom ich zosilňovač zosilňuje aj LTE signál, ktorý následne ovplyvňuje DVB-T príjem – teda naše eNodeB vysielajú vo svojom pásme, ale set-top-box prijíma okrem DVB-T signálu aj LTE800 signál.  Dôležité je taktiež uviesť, že miera ovplyvňovania závisí, aj od typu anténneho systému, ku ktorému je set-top-box pripojený – t.j. či je správne uzemnený, korektne zapojený a pod. Tieto všetky záležitosti majú vplyv na korektný príjem DVB-T signálu.

 

Citát

2. interferencie s GPS/BeiDou/Glonass/Galileo?

  Napriklad 4G LTE interferencia ohrozuje aj casovy vstup GPS, uz teraz treba niektore telefony prepinat do 3G/2G aby bolo GPS  presnejsie.

Vdaka.

Čo sa týka ovplyvňovania GPS/BeiDou/Glonass/Galileo, neviem či to nebude skôr otázka na výrobcov chipsetov mobilných telefónov a taktiež ktorú LTE frekvenciu myslíš. Totiž Slovak Telekom momentálne prevádzkuje LTE sieť v pásmach 800MHz, 1800MHz a 2600MHz. Ak sa nemýlim, napríklad GPS pracuje v pásmach okolo 1500 a 1200 MHz, Glonass a BeiDou podobne, čiže relatívne ďaleko od momentálne používaných pásiem slovenských mobilných operátorov. 
Každopádne musím uznať, že výrobcovia mobilných chipsetov nemajú jednoduchú úlohu. Elektromagnetického žiarenia je v dnešnej dobe mnoho a toto všetko je prijímané anténnym systémom mobilného telefónu. Tento musí v prvom rade vyfiltrovať iba potrebné pásma a následne dekódovať signál. Napríklad v mestskom prostredí, pre ktoré je charakteristické viaccestné šírenie signálu je to komplikovaná úloha. Navyše ak si pozrieš, koľko frekvenčných pásiem dnešné mobilné telefóny podporujú, rádiová časť chipsetu je naozaj komplexný systém.
 

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0

Pridal (editované)

Zdravím @Branimír Marić ,

 

Ahoj @polak.expres,

Ako som už spomínam, rád by som vedel, či sa ti podarilo niekedy počas predchádzajúcich pár rokoch dosiahnuť tento FUP limit.
A ak podarilo? ;) V prípade ak by sa mi to podarilo opäť, budem Vás kontaktovať o neaplikovanie FUP. 
 

Máš veru pravdu, v danej oblasti optika nie je, avšak na danej ulici ponúkame VDSL s rýchlosťou až 80 Mbps.
Dovolím si nesúhlasiť, nakoľko podľa vyjadrenia Vášho tech. odd. je tu možné dosiahnuť  len rýchlosti do 50 Mbit/s, hoci na internete ponúkate až 80 Mbit/s. Taktiež si myslím, že je nefér platiť plnú sumu za internet (VDSL XL - 80 Mbit/s), hoci je tu ledva dostupných 50 Mbit/s. Tiež by som Vás poprosil o vyjadrenie, prečo ste danú lokalitu nepokryli optikou, pri nedávnom pokrývaní susedných ulíc, hoci záujem tu bol a aj stále je (tiež aj doslova už pravidelné zadávanie podnetov)? 

Ďakujem.

Editoval polak.expres

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
  • 0
 

Dobrý deň pán @Branimír Marić, zaujímalo by ma, kedy začnete poskytovať IPv6 pripojenie. Rôznym internetovým médiam (dsl.sk, zive.sk, ...) hovorcovia Telekomu už dlhšie prezentujú, že Telekom sieť je na IPv6 pripravená a firemným zákazníkom bola ponúkaná testovacia prevádzka IPv6. Je teda možnosť pre firemného zákazníka získať tú testovaciu IPv6 konektivitu? Ďakujem za odpovede.

Presne na toto som sa už pýtal, ale pán riaditeľ moju otázku nejako prehliadol... :(

Zdieľať tento príspevok


Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach
Hosť
Táto téma je teraz uzamknutá pre ďalšie odpovede.

sidebar