- 0
Zrýchľujeme... alebo skôr spomaľujeme
Otázka od
rados915
,
Pridal
Zdravím,
na úvod sa ospravedlňujem za dlhší príspevok, no potreboval som sa rozpísať.
Ako mnohých iných, aj mňa sa dotklo zrýchľovanie internetu, ktoré prebieha momentálne po celom Slovensku. Ako som sa dočítal tu na fóre, ale aj na iných weboch, veľa ľudí si toto zrýchlenie pochvaľuje a majú naozaj rýchlejší internet. Bohužiaľ, objavili sa aj prípady, kedy niektorým zákazníkom bol internet spomalený, napriek tomu, že "zrýchľujeme Magio Internet".
Bývam v Myjave, bohužiaľ na okraji mesta, takže som v roku 2016 bohužiaľ odkázaný na super rýchly DSL internet. V septembri som čítal článok o tom, ako Telekom masívne buduje pri zákazníkoch tzv. MSANy, čo sú "miniústredne", vďaka ktorým môžu poskytnúť lepší a rýchlejší internet. Kde takéto vecičky budujú ale netuším. Ale keď už mám ten DSL internet, čo ma môže "tešiť" je to, že môžem mať XL službu, takže donedávna 10/1. Jedna poznámka: DSL internet bol za posledné roky myslím dvakrát zrýchlený, v oboch prípadoch som vždy mal najvyššie možné rýchlosti.
Po novom je táto XL služba zrýchlená na 15/1. Už som sa teda tešil, že aj keď mám v roku 2016 biedny internet v okresnom meste s ešte biednejším uploadom, dostanem aspoň navýšený download. Keďže mi ale nikto nevedel povedať, kedy zrýchlenie v mojom meste prebehne, sem-tam som si robil speedtesty, nech teda sám zistím, kedy internet skutočne zrýchlili, lebo voľným okom som žiadne zrýchlenie nepostrehol. Výsledky boli na moje prekvapenie divné, keďže download som mával takmer vždy tesne pod 10 Mb/s. Merania z posledných dní však vždy ukazovali download na hranici 8-8,5 Mb/s. Dnes mi to ale nedalo, tak som napísal na FB stránku Telekomu a dozvedel som sa, že zrýchlenie v mojom meste už prebehlo.
V skutočnosti však u mňa podľa meraní prebehlo spomalenie. Spomalenie som zaznamenal aj sám, či už pri pozeraní HD videí, HD streamov alebo sťahovaní samotnom. Volal som teda na 0800 123 777, pani mi skontrolovala nastavenie linky, hodnoty mám aj podľa routru nastavené na 15/1, pani mi reštartovala port na linke a spravil som znova test. Výsledok ten istý - pred reštartovaním download 8,4 Mb/s, po reštartovaní 8,2 Mb/s. Môj problém odovzdala technikom, ktorý ma budú do 3 dní kontaktovať, takže som zvedavý, ako sa to vyrieši.
Tento príspevok však nie je primárne o tom, aby som sa "pochválil". Som nespokojný s tým, ako u mňa prebehlo "zrýchlenie", keďže som prakticky zo služby XL 15/1 spadol na službu L 8/1 bez toho, aby som s tým súhlasil a bez toho, aby ma niekto o tom informoval. Rýchlosti, ktoré som nameral sú toho dôkazom. Dokonca pri zadaní mojej adresy na stránkach Telekomu mi ukazuje možnosť mať XL internet s rýchlosťami 15/1 a nie max. službu L s rýchlosťami 8/1. Čo ma tiež hnevá je to, že takých ako ja je mnoho. Veľa ľuďom bol internet "zrýchlený" spomalením a títo nespokojní zákazníci svoje skúsenosti tlmočili aj na tomto fóre.
Hlavne som ale nespokojný s tým, akým štýlom a akou rýchlosťou pokrýva Telekom mestá rýchlejším internetom. Kto nebýva v centre alebo v nejakom paneláku, kde je takmer vždy dostupná optika alebo aspoň rýchly VDSL net, tak má jednoducho smolu a zostáva mu iba pomalý DSL. V roku 2016. V čase, kedy operátori zarábajú milióny eur a majú na to, aby kvalitne a rýchlo zlepšovali pokrytie.
Niekoľkokrát som zadával podnet na zlepšenie pokrytia v mieste, kde bývam. Raz mi prišla odpoveď, že mnou uvedená ulica nie je v plánoch na pokrytie, ale v budúcnosti sa tam možno objaví, iné ulice sú dôležitejšie. Ostatné podnety boli bez odpovede, snáď ich zaregistrovali aspoň. Pri tom bývam v mieste, kde je veľa rodinných domov a nové sa stavajú, takže aj do budúcna je tu možnosť získať nových zákazníkov. Ťažko ich však Telekom získa, ak tu nebude mať dostatočné pokrytie a kvalitnú sieť, ktorá všetkých ľudí bez problémov zvládne.
Pre mudrlantov, ktorí by mali pripomienky typu "zmeň providera, nemusíš byť v Telekome", tak odpoveď je, že nemám na výber. To, čo ponúka Telekom na mojej adrese je to "najlepšie", čo môžem mať. Ak tu aj nejaký alternatívny provider ponúka svoje služby, ide cez vybudovanú sieť Telekomu.
Počkám teraz, čo sa udeje a ako vyriešia tento môj problém. Nemám však z toho dobrý pocit a všetko nasvedčuje tomu, že iní zákazníci získali rýchlejší internet na úkor mňa a možno iných ľudí, ktorí sa nachádzame na konci pokrytia. Lebo ak na mape "za mnou" nikto nemá služby od Telekomu (mapa pokrytia), samotné pokrytie na tomto mieste končí. Takže získať môžu iba tí, ktorí sú na trase predo mnou.
Na záver ešte prikladám údaje z routru, aby ste mali prehľad o nastavení linky.
Upload: 1148000
Download: 16312000
SNR Margin: 9 (pred upravením linky som mal myslím hodnotu 12, teraz 9, stále by tu však mal byť priestor na zrýchlenie)
Loop Att.: 17 (od ústredne Telekomu som vzdialený cca 1000-1200m).
Zdieľať tento príspevok
Odkaz na príspevok
Zdieľať na iných stránkach